Jalkahoitaja näkee työssään monenlaisia kynsimuutoksia: paksuntuneita kynsiä, pituus- tai leveyssuunnassaan epämuodostuneita kynsiä, irti alustastaan olevia kynsiä tai hauraita, liuskoittuvia kynsiä. Aina syytä näille muutoksille ei tunneta tai ei ainakaan pystytä heti varmaksi sanomaan, mutta listaan tässä artikkelissa kuitenkin yleisempiä kynsimuutoksia ja niiden todennäköisempiä syitä.
Paksuuntunut kynsi: Usein syynä on kynsisieni, jolloin kynsi muuttuu paksummaksi ja sen väri muuttuu sameaksi kellertäväksi tai ruskeaksi. Sieni ei ole kuitenkaan ainoa syy kynnen paksuuntumiselle. Joskus huonontunut ääreisverenkierto, joidenkin lääkkeiden käyttö, kenkien aiheuttama paine tai kynnen vaurioituminen voivat aiheuttaa kynnen paksuntumista. Myös psoriasis voi olla syypää.
Paksuntuneiden kynsien hoito onnistuu jalkahoitajalla, joka ohentaa ne poralla (hoito on kivuton). Kynsien ohentaminen on kuitenkin vain oireen hoitamista, ja jos halutaan saada pitkäaikaisia tuloksia, syy paksuuntumiselle pitää selvittää. Jos kyseessä on sieni (selviää sieniviljelynäytteellä), sieni hoidetaan lääkkeillä pois. Jos ongelmana ovat liian ahtaat tai liian pienet kengät, ne täytyy vaihtaa tilavampiin. Jos huono ääreisverenkierto on ongelman syy, kannattaa sinun kokeilla jalkajumppaa (esim. varpaiden kipristelyä ja haritusta, nilkkojen ojennusta/koukistusta).
Alustastaan irti oleva kynsi: Syynä voi olla trauma tai liian ahtaat kengät.
Pitkittäissuunnassa epämuodostunut (pilliksi taittunut) kynsi: Liian ahtaat tai pienet kengät ovat tämänkin kynsiongelman yleinen syy. Muita syitä voivat olla perinnöllisyys, ylipaino tai huonontunut verenkierto. Tämänkaltaiset kynnet kasvavat helposti sisään ja ovat erittäin kivuliaita. Ratkaisuja tähän kynsiongelmaan ovat erilaiset oikaisuhoidot, esim. titaanilanka tai jousihoito. Kysy lisää asiaan perehtyneeltä jalkahoitajalta! Lääkäri usein ehdottaa hoidoksi kynnen poistoa. Itse en suosittele tätä vaihtoehtoa ennen kuin kaikkia muita hoitovaihtoehtoja on kokeiltu. Aivan ensimmäisenä kannattaa tarkistaa, että kengät ovat tarpeeksi tilaavat ja sitten katsotaan, mitä muuta asialle voidaan tehdä.
Kynsi kasvaa ylöspäin: Useimmiten syy on liian pienissä kengissä, jolloin varvas ja kynsi törmäävät kävellessä kengän etuseinämään.
Kynnen vapaa reuna taittuu (pyöristyy) alaspäin: Syynä voi olla esimerkiksi kynsien liian lyhyeksi leikkaaminen ja kynnen liian hidas kasvu, mutta myös liian pienet ja kireät sukat.
Uurteet poikittain: Poikittain kynnessä esiintyvät uurteet voivat olla voimakkaan stressin, jonkun sairauden tai esim. leikkauksen seurausta. Esimerkiksi noin kuukauden ikäisellä vauvalla voi kynsissä näkyä poikittainen ura, mikä on tullut synnytyksessä koetun stressin seurauksena. Tämä kynsimuutos ei vaadi hoitoa, vaan se menee itsestään ohi kynnen kasvaessa.
Uurteet pitkittäin: Jos tämäntyyppisiä muutoksia on jossakin yhdessä kynnessä, voisi todennäköisemmin syy olla matrixin vaurioitumisessa trauman yhteydessä. (Matrix on ihonalainen alue kynnen tyvessä, missä kynsi muodostuu). Kun matrix vaurioituu, sitä ei voi enää korjata ja kynsi kasvaa aina epämuodostuneena. Jos näitä pitkittäisiä uurteita on kaikissa kynsissä, syynä voi olla esim. B-vitamiinin puutos. Isovarpaassa tämänkaltaiset muutokset voivat olla myös kihdin aiheuttamia.
Nämä toimitusehdot ovat voimassa 17.9.2017 alkaen.
Jalkahoitola DUO Oy
Pensalantie 3
24800 Halikko
045 2571847
jalkahoitoladuo@gmail.com
www.jalkahoitotuotteet.fi
3339428-8
Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille vain Suomeen (jos haluat tilauksesi muualle, otathan yhteyttä s-postilla ensin). Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.
Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.
Maksupalveluna toimii Klarna Checkout, jonka kautta maksuvaihtoehtoina toimivat lasku, osamaksu, korttimaksu sekä verkkopankkimaksut.
Ilmoittamalla tietoja kassalla hyväksyt Klarna AB:n (Klarna AB, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm) ehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt jalkahoitotuotteet.fi yleiset ehdot. Täältä lisätietoa Klarnan ehdoista.
Vaihtoehtoisesti voit valita maksutavaksi meidän oman laskun, mutta lähetämme tilauksesi vasta sen jälkeen kun maksu on suoritettu ja se näkyy tilillämme.
Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.
Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:
Jalkahoitola DUO Oy
Pensalantie 3
24800 Halikko
045 2571847
jalkahoitoladuo@gmail.com
www.jalkahoitotuotteet.fi
3339428-8
Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Esitämme ostoskorissa arvion tulevista toimituskuluista ensisijaisen käytössä olevan toimitustavan mukaan. Tarkat toimituskulut näet valittuasi tilaukselle haluamasi maksu- ja toimitustavat. Käytössä olevat toimitustavat riippuvat ostoskorin sisällöstä ja yhteispainosta. Voit valita kassalla käytössä olevista toimitustavoista sinulle parhaiten sopivan vaihtoehdon jonka yhteydessä tarkka toimituskulu on esitetty.
Yleisimmät toimitusaikamme Suomeen vaihtelevat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen. Jos tuotetta on heti varastossamme, pyrimme lähettämään tilaukset viikon sisällä. Poikkeukset toimitusaika-arvioihin on kerrottu, jos ostoskorissa on varastosta loppuneita tuotteita ja ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille välittömästi tilaamisen jälkeen.
Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.
Peruuttamisoikeus
Teillä on oikeus peruuttaa tämä sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun viimeinen tavaraerä on vastaanotettu.
Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi teidän on ilmoitettava meille päätöksestänne peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse tai sähköpostilla).
Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että lähetätte ilmoituksenne peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä.
Peruuttamisen vaikutukset
Teidän on lähetettävä tavarat takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos lähetätte tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä. Asiakas maksaa palautuksesta aiheutuvat kulut ja siten voi itse valita, millä tavalla toimttaa palautettavat tavarat meille.
Korvaamme ainoastaan virheettömät, avaamattomat ja käyttämättömät tuotteet. Huomioi, että kaikki pakkaukset eivät ole sinetöityjä. Hygienia- sekä turvallisuussyistä emme voi laittaa sellaista tuotetta uudelleen myyntiin, koska emme voi olla varmoja sen sisällöstä (emmekä näin voi korvata teille sellaisia tuotteita). Katso tarkemmat tiedot tuotteen palautusoikeudesta tuotteen omalta sivulta.
Rahat palautetaan teidän ilmoittamallenne tilille heti, kun olemme vastaanottaneet ja tarkistaneet tuotteet.
Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Emme palauta rahoja automaattisesti lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta. Jos haluat rahasi takaisin, sinun tulee ottaa meihin yhteyttä sähköpostilla. Emme palauta toimituskuluja, lisäksi vähennämme palautettavasta summasta uudet posti- ja käsittelykulut (9,90€).
Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle.